طوفان زرد در تهران - مقایسه پورشه باکستر با هیوندای جنسیس کوپه (منبع:مجله ماشین)
البته باید گفت که این مقایسه اساساً درست نیست و با وجود موتور ۹/۲ باکستر و ۸/۳ جنسیس کوپه، باز هم باکستر نازنین با خونسردی مگسها را میپراکند. این مقایسه از مجله ماشین بعید، اما برای خنده خوب است...
با ورود اتومبیلهای پورشه به کشورمان در طی یک و نیم سال گذشته بازار خودروهای کوپه و کابریو اسپرت جانی تازه گرفت و رقبای قدری در کنار کوپه و کابریوهای مرسدسبنز و بامو شروع به خودنمایی کردند! اما دراین میان با ورود جنسیس کوپه به کشور که در رسانههای خودرویی معتبر دنیا گرد و خاک به پا کرده بود، معادلات بازار تغییر کرد. . . و فاکتورهایی همچون قیمت و کیفیت پائین تر اما قدرت و شتاب بیشتر به چالش کشیده شد. به خواست خوانندگان «مجله ماشین» و به همین دلیل دو خودروی اسپرت دو در مطرح و البته خوش فروش بازارکشور یعنی جنسیس کوپه و پورشه باکستر را که هر دو دارای شتاب اولیه نزدیک به هم و البته تعریف نسبت وزن به اسببخار یکسان در قالب یک موتور 6 سیلندر بودند را رو در روی هم قرار دادیم تا ببینیم ارزش پول پرداختی در برابر سرویس گرفته شده با وجود این اعداد فنی مشابه چقدر است!
روزی که جنسیس کوپه با محدوده قیمتی ۵۷ تا ۶۰ میلیون تومان پس از هیوندای کوپه وارد کشور شد، توانست به دلیل طراحی به روز و پویا، پیشرانه قلدر و البته قیمت رقابتی خوب، بسیاری از خودروهای آلمانی را دچار مشکل کند. حتی تا مدتها جنسیس کوپه حربهای شده بود برای تحقیر فنی مرسدس بنز SL500 با برچسب قیمتی ۴۰۰ میلیون تومان و BMW های ۳۳۰ ، البته تنها در بخش شتابگیری! ولی با پیدایش سر و کلهی پورشه باکستر به عنوان یک خودروی روباز تمام اسپرت، داستان تغییر کرد. ما هم تصمیم گرفتیم هر دوی این خودروهای اسپرت ۶ سیلندر را به میدان مبارزه بکشیم، البته محدوده قیمتی باکستر حدود دو برابر جنسیس بود، به علاوه اینکه موتور جنسیس ۸/۳ ولی پورشه روی همین موتور ۶ سیلندر از مکانیزم تخت (و نه خورجینی) با گنجایش ۲۸۹۳ سیسی یعنی حدود ۹۰۰ سیسی کمتر از جنسیس کوپه سود برده بود، اما این دو خودروی اسپرت به دلیل ۳ فاکتور مشترک به میدان رزم فراخوانده شدند که شامل این موارد بود: شتاب اولیه ۹/۵ و ۹/۶ ثانیه، پیشرانه۶ سیلندر و همچنین تعریف ۴/۵ تا ۶/۵ کیلوگرم از وزن برای یک اسب بخار...
البته برای این آزمایش قاعدتاً باید پورشه باکستر S با موتور ۵/۳ لیتری ۳۱۰ اسب بخاری استفاده میشد، اما به دلیل موجود نبودن در زمان آزمایش و اینکه در آ محدودهی زمانی تمام باکسترهای وارداتی از نوع ۳ لیتری بودند، به آنچه داشته قناعت کرده و وارد میدان نبرد شدیم!
** آزمایش اولیه روی خط استارت و در مسیر مستقیم یک کیلومتری بود که قاعدتاً به بیش از ۴۰۰ متر آن نیاز نداشتیم. یکی از دوستان همراه (به عنوان علامتدهندهی آغاز حرکت) در وسط دو خودرو قرار گرفت و با رسیدن دست او به سمت پایین طوفان آغاز شد.
باکستر با موتور ۳ لیتری تخت با مرکز ثقل پایینتری از زمین ناگهان کنده شد و علیرغم پیشرانه ۲۵۵ اسببخاری، دماغهاش به میزان ۲ متر از جنسیس ۳۰۶ اسب بخاری جلو افتاد. این مسأله البته با توجه به وزن ۱۳۸۰ کیلوگرمی باکستر و تعریف یک اسب بخار به ۴/۵ کیلوگرم وزن، در مقابل جنسیس ۱۶۱۰ کیلوگرمی که با موتور قلدرتر جور اختلاف ۳۰۰ کیلوگرمی اضافه وزن نسبت به باکستر را کشیده بود، شاید دور از انتظار نبود. البته نسبت تعریف وزنی به قدرت موتور جنسیس تنها ۲/۰ کمتر بود که مهندسین هیوندای به عدد ۲/۵ کیلوگرم برای هر اسب بخار رسیده بودند. اما دیری نپایید که جنسیس در کمتر از ۵/۰ ثانیه این فاصله را جبران کرد و دقیقاً در ۳۵۰ متر اولیه، هر دو خودرو دماغه به دماغه با هم حرکت کردند و هر دو روی ۵/۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر رسیدند و این اتفاق دقیقاً در حالی رخ داد که در دفترچه راهنما، شتاب اولیهی جنسیس کوپه ۴/۵ ثانیه و باکستر به میزان ۲/۰ ثانیه بیشتر یعنی ۶/۵ بود. پس در شتاب اولیه پورشه با توجه به آیرودینامیک قویتر، وزن و مرکز ثقل پایینتر و البته جعبه دندهی DPK که فوقالعاده سریع و بیخطا تعویض میشد، جور اسب بخار کمتر را کشیده بود. اما داستان پس از گذشتن از ۳۰۰ متر، کاملاً تغییر کرد و موتور پرگشتاور جنسیس کوپه با خروجی ۳۵۷ نیوتنمتر، در حال به رخ کشیدن توان خود به موتور ۲۹۰ نیوتنمتری باکستر بود! البته پورشه هم برای رسیدن به حداکثر گشتاور و اسب بخار، در حالی دور موتورهای بالاتری روی ۶۴۰۰ و ۶۰۰۰ rpm تعریف کرده بود که برای جنسیس ۶۳۰۰ دور برای اسب بخار و ۴۷۰۰ دور برای حداکثر گشتاور تعریف شده بود. ولی برای رقابت جدی و با توجه به اینکه رقیب آلمانی موتور ضعیفتری داشت، تنها این فاکتورها کافی نبود و در گذر از ۳۰۰ متر بود که ناگهان جنسیس از باکستر فاصله گرفت و با رسیدن به ۴۵۰ و ۵۰۰ متر این فاصله را بیشتر کرد و پیش افتادن کوپه کرهای از رقیب آلمانی مشهودتر شد.تا این جا در شتاب گیری اولیه هر دو خودرو نمرهی مساوی دریافت کردند،اما در شتاب گیری ثانویه جنسیس با یک نمرهی مثبت جلو افتاده بود که جعبه دنده باکستر بازی را به تساوی کشاند.
نتیجهی بخش اول جنسیس ۱ - باکستر ۱
** بخش دوم پس از شتابگیری ، آزمایش فرمانپذیری و هندلینگ بود،به همین دلیل سرعت خودروها به حدود ۱۲۰کیلومتر کاهش یافت و تعویض ناگهانی خطوط آغاز شد. با افزایش سرعت تا ۱۴۰ کیلومتر هر دو خودرو با تسلط کامل اقدام به تغییر لاین کردند اما پس از ۱۴۰ کیلومتر جنسیس دیگر خودروی با هندلینگ مناسب نبود و در عقب خودرو حالتهای ناپایداری دیده میشد و این اتفاق در حالی رخ میداد که همچنان باکستر به زمین چسبیده بود. حتی فرمان باکستر دقیق تر و هوشیارتر بود و ضربات انتقالی حاصل از حرکت در آن اصلا نمادی نداشت. در صورتی که فرمان جنسیس با توجه به تایرها و رینگ های بزرگ تر هم سفت تر و هم اینکه برخی ضربات ریز و درشت را به دستان راننده انتقال میداد.
نتیجهی بخش دوم باکستر ۲ - جنسیس ۱
** نوبت به چسبندگی خودرو روی زمین و البته راحتی سواری رسید که با وارد شدن به پیچی با زاویهی ۶۰ درجه پورشه باکستر هر آنچه در توان داشت را نشان داد و با حداکثر ۹۵/۰ جی فشار جانبی رکورد خوبی به جا گذاشت و در حالی که به هیچ وجه از زمین جدا نمیشدجنسیس روی ۸۹/۰ جی کنترل عقب خودرو از دست داد و به سرعت دچار آشفتگی شد و حتی رینگ های بزرگتر هیچ کمکی به این کوپه نوپای کرهای نکرد. و دقیقا این خودرو فقط مناسب حرکت در مسیر مستقیم است و در پیچ ها هیچ تضمینی روی جمع کردنش نیست از طرفی به دلیل ارتفاع بسیا پائین تر باکستر تا زمین، هندلینگ و چسبندگی این خودرو در کنار سیستم مدیریت تعلیق و پایداری پورشه که بینظیر عمل میکرد مثل الماسی میدرخشید وحتی علیرغم اسپرت بودن سیستم تعلیق باکستر، اما کوبش های آن بیش از جنسیس نبوده و سواری به مراتب دلنشینتر و راحتتری از جنسیس داشت.
نتیجه بخش سوم باکستر ۳ - جنسیس ۱
** در بخش چهارم به فاکتور ترمزگیری رسیدیم، که با کاهش ناگهانی سرعت از ۱۱۰ به صفر، باکستر با ترمزهای قدرتمند خود که مجهز به دیسکهای ۳۱۸ میلیمتری بود، بدون هیچگونه کشیدگی فرمان به طرفین پس از ۳۵ متر متوقف شد که همین رکورد برای جنسیس که ترمزهای بسیار ضعیفی هم داشت، روی ۴۱ متر اتفاق افتاد.
نتیجهی بخش چهارم باکستر ۴ - جنسیس ۱
** در بخش پنجم آزمایش به دو فاکتور پرداختیم، جذابیت صدای پیشرانه و اگزوز یک خودروی اسپرت، دوم فضای داخلی کابین، همچنین صدای موتور و منبع اگزوز باکستر غرشی سهمگین داشت و به مراتب جذابتر و اسپرتتر از جنسیس بود و یک نمرهی مثبت به باکستر میافزود، ولی در عوض فضای داخلی جنسیس بیشتر بود و مثل باکستر احساس تنگی جا به راننده دست نمیداد و یک امتیاز گرفته شدهی باکستر را جبران میکرد.
نتیجهی بخش پنجم باکستر ۵ - جنسیس ۲
** در این قسمت نوبت به بررسی کیفیت ساخت اتاق و استفاده از مواد روز دنیا رسید که بدون شک پورشه باکستر به دلیل کابینی شیک و با کیفیت استثنایی جای هیچ حرفی برای جنسیس گرچه کابین مدرنی داشت اما به دلیل استفاده از کیفیت ساخت پایین و پر کردن کابین با انواع پلاستیک نگذاشت. حتی ارگونومی پورشه در کنار صندلیهای اسپرت بینظیر آن در این کلاس، با کمتر خودرویی قابل مقایسه بود.
نتیجهی بخش ششم باکستر ۶ - جنسیس ۲
** در کل پس از در نظر گرفتن مصرف سوخت هر دو خودرو در ۱۰۰ کیلومتر شهری که برای باکستر ۴/۹ و جنسیس ۳/۱۰ بوده و همچنین هزینهی نگهداری، که البته با توجه به گارانتیهای هر دو خودرو مدتی برای برخی موارد رایگان است، اما کلاً هزینهی نگهداری یک خودروی آلمانی با تکنولوژی پیچیده و به دلیل استفاده از مواد با کیفیت، بالاتر بوده ولی در عین حال کلاس و پرستیژ و کیفیت و راحتی سواری در کلاس پورشه با هیوندای هیچگاه قابل مقایسه نبوده و نخواهد بود و دقیقاً شما در مقابل پرداخت مبلغی دو برابر قیمت جنسیس، سوار بر خودروی دو نفرهای خواهید شد که دقیقاً مصداق این است که هر مقدار پول بدهید، همان اندازه امکانات و سواری دریافت خواهید کرد. لذا با احترام به توانمندیهای جنسیس کوپه که در این محدوده قیمتی به واقع نه تنها در ایران، بلکه در دنیا خودروی کم رقیبی در حال حاضر است. اما برندهی این طوفان زرد با تفاضل ۴ امتیاز، پورشه باکستر به دلیل عرضهی مجموعهای ویژه و استثنایی مرکب از تواناییهای چشمگیر است.
پایان مطلب

